عشق فراری

عشق فراری

وبلاگی مخصوص فراری
عشق فراری

عشق فراری

وبلاگی مخصوص فراری

تاریخچه فراری

تاریخچه فراری
<<فراری>>اتومبیلی که حتی نامش ضربان قلب بسیاری از شیفتگان خودرو را بالا می برد.کمپانی کوچک فراری(در مقایسه با غولهایی چون دایملر کرایسلر,فورد,تویوتاو.....)فقط در ساخت ابرخودرو تخصص دارد و با گذشت حدود پنجاه سال از تولید نخستین دارد و با گذشت حدود پنجاه سال از تولید نخستین اتومبیل مستقلش بیش از 132 گونه متفاوت خودرو ساخته است که مجموع کل آنها از رقم 80000 دستگاه فراتر نمی رود.

رنگ سرخ بیشتر فراری ها که برگرفته از گونه های مسابقه ای این خودروساز است موجب گردیده تا بسیاری تصور کنند تنوع رنگ محصولات کمپانی فراری محدود است در حالیکه طی دو سال اخیر,مشتریان مختارند تا از بین 16 رنگ موجود یکی را انتخاب کنند.

با مطالعه این مقاله,نکاتی را درباره فراری خواهید آموخت و به جرات می توان گفت که قبلا هرگز آنها را نه شنیده و نه خوانده اید!


پیشینه:

<<انزو فراری>> به تاریخ هجدهم فوریه سال 1898 در شهر <<مودنا>> کشور ایتالیا متولد شد و در روز چهاردهم آگوست سال 1988 در حالیکه نود بهار را پشت سر گذاشته بود,چشم از جهان فروبست.

انزو فراری راننده تست پشت اتومبی فراری



او در سن سی سالگی(1929) شرکت Ferrari scuderia را ىر محلی بنام Trento Trieste حوالی مودینا با هدف کمک و همکاری با نفرات شرکت مننده در رقابتهای اتومبیل رانی تاسیس کرد.این قبیل فعالیتها در زمینه مسابقات تا سال 1938 با خودروهای آلفارومئو ادامه یافت تا اینکه در این زمان به عنوان <<مدیرمسابقات تیم آلفا>> انتخاب گردید.پس ا دو سال<<انزو فراری>> از آلفارمئو جدا شد و مجموعه ای با نامه Auto avio costruzioni Ferrari را همان محلی قبلی برای برای تولید ماشین افزار,بخصوص آسیابها و خردکردن های روغنی برپا نمود.


علیرغم تعهد فراری در زمان جدایی از الفا برای عدم استفاده از نام خودش برای اتومبیل های تولید شده و شرکت در مسابقه به مدت چهار سال ,شرکت جدید کار مطالعه و مطالعه و طراحی یک خودروی مسابقه ای با پیشرانه ای 8سیلندر به گنجایش 1500 سی سی را آغاز کرد و در سال 1940 دو دستگاه از آنرا با کد رقابتهای Mile miglia شرکت داد.آغاز جنگ جهانی دوم,پایان رقابتها را درپی داشت,در سال 1943 تاسیسات کارخانه از مودنا به شهر مارانل لو انتقال یافت و تاسال بعد که بمباران تخریب گردید,بکار ساخت آسیاب و خرد کردن ادامه داد.با خاتمه جنگ عنوان کارخانه بهFerrari محدود گردید و همزمان طراحی خودروی 125 sport با دوازده سیلندر به حجم 1500سی سی پایان یافت.
اتومبیل مذکور در روز یازدهم ماه می 1947 توسط <<فرانکو کورتزه>> در پیست <<پیاچنزا>>آزمایش شد و دو هفته بعد قهرمانی جایزه بزرگ رم را بدست آورید.

از این پس بهترین رانندگان,خودروهای فراری را راندند و با کسب5000 پیروزی کوچک و بزرگ در پیستها و جاده های تمام دنیا,افسانه ای از روغن,آهن,لاستیک و انسان خلق کردند.برخی از مهمترین این موفقیت ها عبارتند از:9عنوان راننده جهانی فرمولاوان,14 عنوان سازنده جهانی فرمولاوان,14عنوان سازنده جهانی ,8 عنوان قهرمانی فرمولاوان,9 برد در رقابتهای24ساعته لمان,8پیروزی در میگلیاو...

و بالاخره بیش از113قهرمانی در مسابقات جایزه بزرگ فرمولاوان تا پایان سال1997.

در سال 1969 با توجه به رشد روز افزون سفارشات خرید,<<انزو فراری>>پنجاه درصد از سهام کارخانه را به کمپانی فیات واگذار کرد که این روند تا سال 1988 به نود درصد رسید,با این وجود فراری به سبب فعالیت متخصصانش همچنان خودمختاری واستقلال داخلی اش را حفظ کرده است.هم اکنون تاسیسات فراری در دو شهر مودینا و مارانل لو در مساحتی به اندازه 252000 متر مربع که94000 متر مربع آن سرپوشیده می باشد با1900 نفر مستخدم به فعالیت خود ادامه می دهد وسالانه حدود3500 دستگاه اتومبیل را در 9 گونه مختلف روانه بازار می کند.



اما در اینجا بد نیست اشاره ای نیز به فلسفه طراحی<<نشان فراری>> داشته باشیم.

این علامت در واقع ریشه ای قهرمانانه در تاریخ کشور ایتالیا دارد,یکی

از خلبانان ایتالیایی جنگ اول جهانی بنام <<فرانچسکو باراکا>> که

توانسته بود به دریافت مدال طلا نیز مفتخر گردد,بر روی بدنه

هواپیمایش,اسبی را نقاشی کرده بود که بر روی دوپا ایستاده و

دستهایش را بالا آورده بود.بعد از جنگ, والدین خلبان یادشده این نشان

را به<<انزو فراری>> سپردند و او نیز با قرار دادن آن در حاشیه زرد

رنگ(رنگ منتخب شهر مودنا) که بالایش پرچم ایتالیا نقش بسته

بود,نشان خودروهای فراری را به جهانیان معرفی کرد.



در طول سالها همواره دنیای فراری پر از شگفتی و عشق بود و این عشق در دل هر دیوانه اتومبیلی می نشتست.

فراری تستا روسا یکی از این پهن پیکرها بود.و آخرین پهن بدنه با زیبائی دوست داشتنی و همیشگی .

یکی از گرانقیمت ترین اتومبیل های کلاسیک فراری ها gt 250 می باشد. اتومبیلی با ارزش چند میلیون دلاری .

1961 Ferrari 250GT

و با ز در دنیای فراری اتومبیل محبوبی با نام فراری انزو با قدرت شگفتی ساز است.

مدلهای اسپرت و جاده ای فراری


مدلهای ویژه مسابقات فراری


تاریخچه فراری از زوایای مختلفی قابل بررسی می باشد.در زیر سالهای تکامل و قهرمانی فراری در فرمول یک را می بینید. هر چند سال 2009 سال پرفروغی برای فراری نبود. اما تاریخ فرمول یک برای فراری است.

بیو گرافی آقای انزو فراری

انزو آنسلمو فراری (ENZO ANSELMO FERRARI) در 18 فوریه 1898 در شهر مودنا ایتالیا و در خانواده ای اهل صنعت متولد شد. انزو جوان علاقه زیادی به تحصیلات رسمی و آکادمیک نداشت ولی شیفته مسابقات اتومبیلرانی بود.

وی دوران سربازی در جنگ جهانی اول (1918 – 1914) در واحد نگهداری از چهارپایان آغاز نمود ولی در حین خدمت در سال 1916 براثر شیوع اپیدمی آنفولانزا بشدت مریض شد و از سربازی معاف گردید در همان دوران پدر وی بر سر همین بیماری بدرود حیات گفت.بحران اقتصادی و مالی ناشی از جنگ باعث گردید تا شرکت خانوادگی آنها ورشکسته شود و انزو فراری پس از سعی و تلاش ناموفق در آغاز بکار در کارخانه فیات، در شرکت کوچکی بنام CMN مشغول بکار گردید. شرکت CMN در زمینه تبدیل کامیونها و انواع وانت به خودروی سواری فعالیت داشت... (ادامه مطلب را به همراه تصاویر زیبا از این خودرو ببینید)

فراری جوان در سال 1919 با حضور در تیم اتومبیلرانی شرکت CMN وارد دنیای مسابقات گردید ولی موفقیت چندانی کسب ننمود. وی در سال 1920 شرکت CMN را برای کار در شرکت آلفارمئو ترک نمود و توانست موفقیت قابل توجهی را در مسابقات محلی بدست آورد.مسابقات سال 1923 و در جریان مسابقه منطقه Ravenna وی پس از پیروزی با مادر Francesco Bacarra معروفترین خلبان جنگی ایتالیا که در جنگ جهانی اول کشته شد آشنا شد و مجسمه کوچکی که تزئین کننده هواپیمای جنگی Bacarra بود و پس از سقوط از لاشه هواپیمای جنگی وی بدست آمده بود را بعنوان یادگاری دریافت کرد.فراری در سال 1932 تصمیم گرفت که با قالبگیری از این مجسمه و نشان کوچک از آن بعنوان آدم و نشانه خودروهای مورد استفاده اش در مسابقات استفاده کند که علامت اسب آرم فراری در واقع همان نشان است. البته Fabio Tiglioni نیز به دلیل هم دوره بودن پدرش با خلبان Baracca از علامت اسب فوق الذکر که به ایتالیایی Cavallino rampante (‌امروزه بعضا فراری را در نشریات ایتالیائی به اسم مارک اسب در حال پرش می شناسند)‌ یا اسب در حال پرش نام دارد بر روی موتور سیکلتهای ساخت کارخانه معروف Ducati استفاده می نمود و بعدها فلادرا بر اثر توافق خصوصی با انزو فراری استفاده آن را کنار گذاشت علامت شرکت پورشه آلمان نیز به دلیل استفاده از نشان شهر محل تولیدآن 'اشتوتگارت' که نشانه یک اسب سیاه در حال پرش است بسیار شبیه به فراری می باشد.موفقیت فراری در مسابقات محلی باعث گشت تا آلفارومئو پیشنهاد شرکت در مسابقات مهمتری را با وی در میان بگذارد ولی فراری علاوه بر رد پیشنهاد فوق از رانندگی اتومبیلهای مسابقه دست کشید، البته وی در سال 1927 در چند مسابقه شرکت نمود ولی هیچگاه بطور حرفه ای به دنیای رانندگی بازنگشت. در واقع می‌توان گفت که انز فراری تصمیم بسیار شجاعانه ای گرفته بود و با علم بر اینکه موفقیت وی در مدیریت تیم بیشتر از رانندگی حرفه ای است در سال 1929 تیم اتومبیلرانی فراری را تاسیس نمود تیم فراری توانست با بهینه سازی اتومبیلهای ساخت آلفارو به موفقیت چشمگیری دست یابد انزو فراری از سال 1938 رسما بعنوان مدیر واحد تولید خودروهای مسابقه ای شرکت آلفارو مئو منصوب گردید.همزمان با بروز جنگ دوم دولت فا شیست موسولینی شرکت آلفارو مئورا مصادره نمود البته تغییر چندانی در واحد سرپرستی فراری پدیدار نشد و تیم فراری که بر اساس قرارداد با آلفا رمئو تا چهارسال اجازه شرکت در مسابقات را نداشت موقتا تغییر نام داد و چندوقتی به ساخت ابزار آلات و قطعات هواپیما مشغول بود در طی این مدت اتومبیل مسابقه ای Tipo 815 را نیز عرضه کرد که با توجه به محدودیت فوق بسیار کم رنگ در مسابقات ظاهر شد. کارخانه کوچک فراری در سال 1943 به شهر مارانلو Maranello نقل مکان نمود. با وجود بمباران وتخریب کامل آن در سال 1944 (جنگ جهانی دوم) کارخانه فراری از نو ساخته شد و فعالیت خود را از سال 1946 از سر گرفت.در همان سال فراری تصمیم گرفت خط تولید خودروهای اسپرت غیر مسابقه ای را جهت کسب سود و منفعت مالی لازم برای تامین بودجه تیم فراری که نام صحیح آن sulderia Ferrari (به معنی اسطبل فراری است) را افتتاح نماید. در همین راستا شرکت خودروسازی فراری تحت عنوان Ferraris .P.A در سال 1945 تاسیس گردید.اولین خودروی غیر مسابقه ای فراری در سال 1947 با نام 125 S عرضه شد. این اتومبیل زیبا و سریع مجهز به موتوری 12 سیلندر بود که فقط CC1500 حجم داشت. بدین ترتیب شرکت فراری پا به عرصه خودروسازی نهاد با این امید که بتواند اتومبیلهای مشتری سپند تولید نماید و با سود عاید شده از محل فروش آنها تیم اسکودر یا فراری را سرپا نگه دارد. در سالهای بعد اتومبیلهای فراری سمبل زیبائی صنعت خودروسازی شدند که این امر نیز مرهون تیز هوشی انزو فراری و به خدمت گرفتن طراحان و استودیوهای طراحی معروف همچون scaglietti ****** Bertone ****** Pinin farria Tovring ****** vignale ****** ghia****** می‌باشد.پس از سرازیر شدن درآمد حاصل از تولید خودروهای غیر مسابقه ای دیری نپائید که سرمایه گذاریهای به ثمر رسیده و درخشش خودروهای فراری در مسابقات جهانی آغاز گردد. تیم فراری رسما در سال 1950 در مسابقات فرمول یک شرکت نمود و اولین پیروزی خود را در سال 1951 در جریان مسابقه بزرگ (Grand Prix) انگلستان بدست آورد. سال بعد آلبرتو آسکاری راننده معروف آرژانتینی اولین مدال قهرمانی جهان را برای فراری کسب نمود. و بدین ترتیب روند موفقیت تیم فراری که قدیمی ترین تیم فرمول 1 به حساب می‌آید و تقریبا تمام رکوردهای فرمول 1 از جمله 14 عنوان قهرمانی رانندگان 14 عنوان قهرمانی خودروسازان را به یدک می کشد آغاز شود.

موفقیت تیم اسکودریا فراری مرهون جدیت و جسارت مردی است که تا هنگام مرگ در سن 90 سالگی همچنان مدیریت تیم خود را حفظ کرد.انزو فراری در محیط کار بعنوان مردمی خشن جدی و سخت گیر معروف بود. وی پس از فوت پسرش آلفرد فراری معروف به دینو (Dino) که در سال 1956 در سن 24 سالگی در گذشت انزو فراری بیش از پیش گوشه گیر شد و تا پایان سیاست همواره در غم ازدست دادن فرزند و به نشانه تیره شدن دنیا در پیش رویش عینک آفتابی به چشم داشت. علیرغم رویه فوق الذکر وی هیچگاه عشق و علاقه به اتومبیلرانی را از دست نداد و تا آخرین لحظات مشغول اداره تیم اتومبیلرانی خود بود. فراری نیز مانند بسیاری دیگر از صنعتگران و مخترعین از لحاظ محاسبات و مذاکرات مالی بیشتر احساسی عمل می نمود و همین امر باعث گشت که شرکت وی دچار بحران مالی

وی پس از سالها مقاومت بالاخره در سال 1965 تعدادی از سهام شرکت خودروسازی فراری را پس از شکست در مذاکرات با شرکت فورد به شرکت فیات بفروشد. میزان سهام شرکت فیات در سال 1969 به %50 و در سال 1988 به %90 افزایش یافت. انزو فراری تا سال 1971 سمت مدیریت عامل شرکت فراری را حفظ نمود ولی همواره و تا پایان عمر از چهره های موثر در تصمیم گیریها باقی ماند. در حال حاضر ترکیب سهام فراری تغییر یافته است بنحوی که %85 سهام آن متعلق به شرکت فیات %5 آن متعلق به گروه Mudabala و %10 دیگر به پسر انزو فراری یعنی آقای پیرو فراری تعلق دارد. دراین قسمت آورده شده است.انزو فراری به پاس خدمات شایسته اش و کسب اعتبار برای کشورش به دریافت عالی ترین نشانهای کشور ایتالیا از جمله شوالیه (cavaliere) و فرمانده (commendatore) نایل گشت و علاوه بر آن چندین لقب افتخاری در دیگر کشورها نیز دریافت نمود. صنعت خودرو همواره مدیون تلاشهای افرادی چون فراری، دکتر پورشه، سوپیشرو هوندا، هنری فورد که هر یک با سبکی کاملا متفاوت این صنعت را پیش بردند خواهد بود

عکس پس زمینه

عکس پس زمینه 

چند تا عکس پس زمینه فراری که به صورت زیپ قابل دریافت است. 

 

 

چند تا نمونه (البته با سایز کوچیک تر): 

 

کلیپ معرفی فراری لافراری (خودم از سایت فراری دانلود کردم.)

کلیپ معرفی فراری لافراری توسط آقای لوکاکوردئو دی مونته زومولو(خودم از سایت فراری دانلود کردم.)

پنج خودرو گران قیمت جهان 


پنج خودروی «بوگاتی ویرون»، «لامبورگینی رونتون»، «مک لارن اف 1»، «فراری انزو» و «پاگانی زوندا اف» در حالی عنوان گران قیمت‌ترین خودروهای سال گذشته میلادی را به خود اختصاص داده‌اند که فروش خوبی نیز داشته‌اند. این خودروها جزو پرقدرت‌ترین‌ها در دنیای ماشین‌های سواری هستند.


دادنا: گرانترین خودروهای جهان در سال گذشته میلادی در حالی از سوی مجله «فوربس» و انجمن «سوپر کارز» آمریکا منتشر شد که این خودروهای بسیار گران قیمت، فروش خوبی نیز داشته اند که نشان دهنده وجود بالقوه مشتریان برای ارقام نجومی این ماشین هاست.

به گزارش دادنا، این خودروها در ضمن پرقدرت ترین خودروهای سواری دنیا نیز محسوب می شوند. در گزارش ذیل آمده است که بیشتر مشتریان این خودروها از کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس و یا آمریکا بوده اند.

در لیست زیر گران قیمت ترین خودروهای سواری به ترتیب ارزش مالی آن آمده است:

1- «بوگاتی ویرون» – قیمت دو میلیون و 700 هزار دلار - ساخت فرانسه و آلمان

خودروی بوگاتی در حال حاضر گرانترین خودروی بازار ماشین دنیاست. این خودرو سریع ترین خودروی سواری نیز محسوب می شود که می تواند به سرعت 432 کیلومتر در ساعت برسد. این ماشین یک خودروی دونفره است، حجم باک آن 100 لیتر است و در مدت زمان کمتر از سه ثانیه (2.6 ثانیه) به سرعت 100 کیلومتر در ثانیه می رسد. موتور آن در وسط اتومبیل قرار دارد و مصرف سوخت آن بسیار بالاست به طوری که در داخل شهر 35 لیتر (و در جاده ها 24 لیتر) به ازای هر 100 کیلومتر مسافت می سوزاند و دارای ده رادیاتور است.

2- «لامبورگینی رونتون» – قیمت یک میلیون و 600 هزار دلار – ساخت ایتالیا

خودوری اسپرت و محبوب لامبورگینی در مدت زمان 3.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد و سرعت نهایی آن به 340 کیلومتر می رسد. طراحی موتور لامبورگینی و همچنین طراحی بدنه آن از جت های جنگنده الهام گرفته شده است. مصرف سوخت آن نیز مانند بوگاتی بسیار بالا است. در زیر درها کانال های هوایی وجود دارد که باعث چسبندگی بیشتر این خودرو به زمین میشود که این امر باعث میشود این خودرو به این راحتی ها چپ نکند. این خودرو نیز دو نفره است.

3- «مک لارن اف 1» – قیمت 970 هزار دلار – ساخت انگلیس

مقام سوم به خودروی ای رسیده است که صفر تا صد آن (مدت زمان رسیدن به سرعت صد کیلومتر) 3.2 ثانیه است. کارشناسان خودرو معتقدند مک لارن اف1 بهترین و پیشرفته ترین خودروی اسپرتی است که تا به حال ساخته شده است. گنجایش سه سرنشین را دارد و حداکثر سرعت آن 386 کیلومتر در ساعت است و در مدت زمان 3.2 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می رسد. این خودرو همچنین با وجود سرعت خوب در مقایسه با سایر خودروهای پرقدرت جهان، از وزن کمی برخوردار است که به خاطر استفاده از عنصر منیزیم و طلا در بدنه آن است.

4- «فراری انزو» – قیمت 670 هزار دلار – ساخت ایتالیا

از این خودرو در سال گذشته میلادی تنها 400 عدد تولید شد که همگی آن به فروش رفت. این خودروی محبوب با صفر تا صد 3.4 ثانیه کلاس کوپه به سرعت 314 کیلومتر می رسد. این خودرو از شگفتی‌های صنعت خودرو سازی است. شکلی منحصر به فرد و تمام آن از فیبر کربن است که وزن آن را به صورت قابل توجهی کم کرده است. موتور ۱۲ سیلندر آن دارای چهار سوپاپ برای هر سیلندر و سیستم زمان بندی متغیر است و قدرتی معادل ۶۶۰ اسب بخار در ۷۸۰۰ دور است که به آن سرعت برابر ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت می بخشد.

5- «پاگانی زوندا اف» – قیمت 667 هزار دلار – ساخت ایتالیا

زوندا تنها مدل شرکت پاگانی به‌شمار می‌رود که دارای موتور12 سیلندر است. در این مدل از ترکیب فیبرکربن تیتانیوم برای ساخت بدنه و رینگ‌های استفاده شده است. از این مدل تنها چند نمونه تولید شده است که همگی آن به فروش رسیده است.

فراری لافراری

این خودرو از یک موتور 6.3 لیتری V12 با ضریب تراکم 13.5:1 و یک موتور الکتریکی که شبیه به همان موتوری است که مکلارن P1 دارد مجهز است.قدرت خروجی این فراری 800 اسب بخار در دور موتور 9,000 و گشتاور آن نیز 700 نیتوتن متر در دور موتور 7,000 است.این در حالی است که موتور الکتریکی 163 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور اضافی نیز تولید می کند.در مجموع 963 اسب بخار قدرت در اختیار راننده قرار دارد که از طریق یک جعبه دنده ی 7 سرعته DCT به چرخ ها منتقل می شود.این قدرت به راننده اجازه می دهد تا شتاب صفر تا صد را ظرف مدت کمتر از 3 ثانیه , صفر تا دویست 7 ثانیه و صفر تا سیصد کیلومتر را در 15 ثانیه پر کند.سقف سرعت نیز 350 کیلومتر در ساعت است.وظیفه ی کنترل اینقدرت عظیم نیز بر عهده ی ترمز هاغی سرامیک کربنی برمبو ( Brembo ) است.

 


 


 


 

سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو جناقی دوبل ودر محور عقب چند اتصالی است.سهم قسمت جلویی خودرو از وزن کلی 41 درصد و سهم قسمت عقب 59 درصد است.فراری لافراری برای عملکرد فوق العاده طراحی شده است.این خودرو دارای ورودی هوای بزرگ در سپر جلو است که ما را یاد خودرو های سری F فراری می اندازد.همانند این دریچه در کنار خودرو نیز دیده می شود.در کل , طراحی پرچمدار جدید محصولات فراری دقیقا به همان شکلی است که انتظار می رفت.

 



 


 


 

گفته می شود که لافراری یک دور پیست فیورانو ی فراری را در کمتر از 1 دقیقه و 20 ثانیه طی می کند.که این تایم 5 ثانیه سریع تر از انزو و نیز بیش از 3 ثانیه سریع تر از F12 است.


عکس ها: