عشق فراری

عشق فراری

وبلاگی مخصوص فراری
عشق فراری

عشق فراری

وبلاگی مخصوص فراری

»» فراری 458 در برابر لامبورگینی اوراکان

»» فراری 458 در برابر لامبورگینی اوراکان

از دیرباز تاکنون خودروسازان زیادی باهم در رقابت بوده‌اند و در کلاس خودروهای اسپرت شاید بدون اغراق داغ‌ترین رقابت مربوط به خودروسازان چکمه سبز ایتالیا یعنی فراری و لامبورگینی است. رقابتی که از توهین انزو فراری به تراکتور فروچیو لامبورگینی و تولد GT350 شکل گرفت. حال پس از نیم قرن رقابت نوبت به جنگ فراری 458 اسپشیاله و لامبورگینی اوراکان رسید و باید دید که زور کدام یک بر دیگری خواهد چربید؟ اسب مودنا یا گاو وحشی سنت آگاتا؟

Ferrari 458 Speciale 2014

Ferrari 458 Speciale 2014

Lamborghini Huracan LP610-4 2015

Lamborghini Huracan LP610-4 2015


طراحی و ساخت
اوراکان جایگزین مدل افسانه‌ای گایاردوست. خودرویی که در ده سال تولید خود با 14 هزار مدل فروش به پرشمارترین خودروی اسپرت این شرکت تبدیل شد. این خودرو ظاهری شبیه به برادر بزرگ خود آونتادور دارد و قسمت عقب بدنه و چراغ‌های عقب آن شبیه گایاردوست. از طرفی دیگر 458 اسپشیاله نسل سوم فراری 458 است که جایگزین 458 اسپایدر شده و بدون شک واضح‌ترین تمایز آن نسبت به 458 های قبلی نوار آبی و سفیدی است که روی بدنه‌اش کشیده شده است.

مشخصات فنی
اوراکان از موتور وی 10 خورجینی 5.2 لیتری ساخت فولکس‌واگن بهره می‌گیرد. یعنی همان موتوری که روی آئودی آر 8 و لامبورگینی گایاردو تعبیه شده بود. در طرف دیگر فراری از موتور 4.5 لیتری وی 8 خورجینی استفاده می‌کند. در نگاه اول به نظر می‌رسد که قدرت خیلی کمتری نسبت به اوراکان دارد ولی قدرت اوراکان 602 اسب بخار و قدرت 458 هم 597 اسب بخار است که نسبت به نوع موتور خود قدرت بیشتری نسبت به حجم موتور از اوراکان دارد. وزن اوراکان 1442 کیلوگرم است که به نسبت 42 به 58 تقسیم می‌شود و 10 درصد از گایاردو سبک‌تر است. وزن 458 اسپشیاله 1290 کیلوگرم است یعنی نسبت توان به وزن آن 463 اسب بخار بر تن است و نسبت توان به وزن اوراکان 417 اسب بر تن است. یعنی کمتر از 458 است. گشتاور اوراکان 560 نیوتن متر است و 458 هم 540 نیوتن متر نیروی گشتاور تولید می‌کند. صفر تا صد 458 فقط 3 ثانیه است. یعنی برابر با اف 12 برلینتا! در حالی که صفر تا صد اوراکان 3.2 ثانیه است. سقف سرعت اوراکان 330 کیلومتر است و 458 می‌تواند تا 325 کیلومتر بر ساعت ادامه دهد. اوراکان قدرت خود را از طریق گیربکس 7 سرعته 2 کلاچه به 4 چرخ منتقل می‌کند. فراری هم محرک عقب است و انتقال قدرتش به چرخ‌های عقب و از طریق گیربکس 7 سرعته 2 کلاچه اتوماتیک صورت می‌پذیرد. قیمت یک اوراکان 237 هزار دلار است و 458 هم حدود 298 هزار دلار می‌ارزد.

نتیجه‌گیری نهایی

هردوی آن‌ها خودروهای بسیار خوبی هستند و می‌توانند رقبای خود یعنی کوروت سی 7 و نیسان جی‌تی‌آر و مک‌لارن 650 اس و… را به چالش بکشانند ولی بدون توجه به برند سازنده می‌توان به پیروزی 458 اذعان داشت گرچه اوراکان جایگزین گایاردو شده و می‌تواند همانند برادر بزرگش گایاردو رکوردها را یکی پس از دیگری ارتقا دهد.

»» گران‌ترین خودروهای جشنواره پبل‌بیج

»» گران‌ترین خودروهای جشنواره پبل‌بیج

فراری‌ها همیشه در میان خواستنی‌ترین خودروهای تولید شدهٔ دنیا بوده‌اند. این نتیجه را حداقل می‌توان با توجه به نمایشگاه خودروهای قدیمی در هفته خودروی مونتری گرفت. از ۱۰ نمونه بالاترین مبلغ فروش خودروها، ۹ تای آن متعلق به کمپانی سازنده «انزو» بوده‌اند. در خارج از این لیست، عنوان‌هایی مانند فراری 375MM اسکاگلیتی کوپه مدل ۱۹۵۴ نیز به چشم می‌خورد.

1962 Ferrari 250GTO Berlinetta

1962 Ferrari 250GTO Berlinetta


چند دهه‌ای است که نمایشگاه خودروهای قدیمی، بخشی پیوسته از جشنواره‌های پبل بوده است. امسال، پنج نمایشگاه عمده برای جلب‌نظر خریداران به مدت چهار روز فعالیت کردند. قیمت خودروهای قدیمی در سال‌های گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است. بنابراین جای تعجب نیست که در مونتری ۲۰۱۴ هم همین روند ادامه دارد. بنابر اعلام هاگرتی (Hagerty) که یک شرکت بیمه خودروهای کلاسیک است، امسال ۷۴۵ خودرو فروخته شده‌اند که مجموع آن‌ها به قیمتی بالغ بر ۳۹۹ میلیون دلار رسیده است (از پنج‌شنبه ۱۴ آگوست تا یکشنبه ۱۷ آگوست ۲۰۱۴). این در حالی است که این مبلغ در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۲ به ترتیب ۸۷ و ۴۷ میلیون دلار بوده است. کمینه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته از ۷۱۵۰۰ دلار به ۹۹ هزار دلار و متوسط قیمت‌ها به لطف گران‌ترین خودروی فروخته شده در یک نمایشگاه تاکنون (فراری 250GTO مدل ۱۹۶۲ به قیمت ۳۸ میلیون و ۱۱۵ هزار دلار)، از ۴۱۶۶۹۶ دلار به ۵۳۵۶۴۸ دلار رسیده است.

1965 Ford GT40 Prototype Roadster

1965 Ford GT40 Prototype Roadster


اگر مزایده‌ها شرایط لازم را برآورده می‌کرد، شاید دو فراری دیگر نیز به این لیست ده‌گانه راه پیدا می‌کردند. یکی از آن‌ها 365P مدل ۱۹۶۶ بود که ۲۲/۵ میلیون دلار قیمت‌گذاری شد. بنابراین تنها ۷ یا ۸ نمونه از خودروهای مارانلو نبودند که در جشنواره سروصدا ایجاد کردند. طبق محاسبات هاگرتی، بسیاری از دیگر مدل‌ها رکوردهای فروش قابل‌توجهی از خود به‌جا گذاشتند. مدل‌هایی مانند لامبورگینی کونتاش (۱/۸۷ میلیون دلار)، مازراتی گیبلی (۸۱۴ هزار دلار)، جگوار تیپ E (۵۲۸ هزار دلار)، مرسدس‌بنز 190SL (۳۴۱ هزار دلار) و مزدا کوسمو (۲۶۴ هزار دلار).

ده خودروی گران‌قیمت نمایشگاه از قرار زیرند. نکته جالب این لیست، حضور یک فورد در بین تعداد انبوه فراری است.

1962 Ferrari 250GTO Berlinetta

1. فراری 250GTO کوپه مدل ۱۹۶۲ فروخته شده به ارزش ۳۸۱۱۵۰۰۰ دلار



1964-ferrari-275gtb-c-speciale-coupe-1

2. فراری 275GTB/C اسپشیاله کوپه مدل ۱۹۶۴ فروخته شده به ارزش ۲۶۴۰۰۰۰۰ دلار



1961-ferrari-250gt-california-swb-spyder-1

3. فراری 250GT کالیفرنیا SWB اسپایدر (چراغ جلوی بسته) مدل ۱۹۶۱ فروخته شده به ارزش ۱۵۱۸۰۰۰۰ دلار



1964-ferrari-250lm-coupe

4. فراری 250LM کوپه مدل ۱۹۶۴ فروخته شده به ارزش ۱۱۵۵۰۰۰۰ دلار



1967-ferrari-275gtb-4-coupe

5. فراری 275GTB/4 کوپه مدل ۱۹۶۷ فروخته شده به ارزش ۱۰۱۷۵۰۰۰ دلار



1953-ferrari-250mm-coupe

6. فراری 250MM کوپه مدل ۱۹۵۳ فروخته شده به ارزش ۷۲۶۰۰۰۰ دلار



1965 Ford GT40 Prototype Roadster

7. فورد GT40 نمونه اولیه رودستر ۱۹۶۵ فروخته شده به ارزش ۶۹۳۰۰۰۰ دلار



1962-ferrari-250gt-swb-speciale-aerodinamica-coupe-1

8. فراری 250GT SWB اسپیشاله ارودینامیکا کوپه مدل ۱۹۶۲ فروخته شده به ارزش ۶۸۷۵۰۰۰ دلار



1958-ferrari-250gt-series-i-cabriolet-closed-headlight-1

9. فراری 250GT سری 1 کابریولت (چراغ جلوی بسته) مدل ۱۹۵۸ فروخته شده به ارزش ۶۸۲۰۰۰۰ دلار



1959-ferrari-250gt-series-i-cabriolet-open-headlight-1

10. فراری 250GT سری 1 کابریولت (چراغ جلوی باز) مدل ۱۹۵۹ فروخته شده به ارزش ۵۶۱۰۰۰۰ دلار